Så fungerar influencer marketing – och är det värt det?

Influencer Marketing är en form av hybrid mellan nya marknadsföringsverktyg, och gamla samt beprövade marknadsföringsknep. Grovt beskrivet behövs en influencer som promotar produkten och så även en marknadsföringskampanj med träffande material som passar målgruppen.

Vi ska även påpeka att det krävs ett perfekt samarbete mellan influencern och reklambolaget/företaget för att influencer marketing-kampanjen ska lyckas.

 

Vad är influencer marketing?

Influencer marketing uppstår när ett företag eller deras reklambolag samarbetar med en influencer för att promota någonting. Vissa influencer marketing-kampanjer är ganska enkelt utformade, med till exempel ett klädmärke som samarbetar med en kändis för att synas lite bättre på nätet.

Som Influencer Marketing Hub förtydligar utgör PewdiePies samarbete med ett filmbolag som ville marknadsföra en skräckfilm, urtypen för det som kan kallas för influencer marketing. Mer specifikt sprang PewdiePie och Marcia runt bland läskiga katakomber i Paris, där de bland annat löste utmaningar och skrämde varandra.

PewdiePie hade vid det tillfället 27 miljoner prenumeranter, och videoserien vid katakomberna gav förmodligen filmbolaget mer uppmärksamhet än vad tv-annonser för dubbla marknadsföringsbudgeten hade gjort.

 

Kändisar kan inte vara överallt – men det kan influencers

Kändisar som till exempel Tom Cruise och Cameron Diaz kan inte vara vad som helst, och de kan inte heller göra vad som helst. Med ett bra urval av influencer marketers kan du till exempel betala en säkerhetsexpert för att blogga om ditt antivirusprogram, eller en träningsikon för att använda dina träningsredskap på resan till Maldiverna.

Närmare bestämt är influencer marketing mer flexibelt jämfört med traditionell marknadsföring, med kändisar som inte är lika stora när det kommer till sociala medie-plattformar.

 

Läs mer: 5 Bra bloggare om fitness och träning

 

4 spännande fakta om influencer marketing

  1. Influencer marketing beräknas omsätta cirka 110 miljarder kronor globalt, år 2021.
  2. Företag som använder sig av influencer marketing får i snitt en return of investment på nästan 6 dollar på en investerad dollar.
  3. Det är cirka 470 % fler som söker på termen ”influencer marketing” på Google år 2021 jämfört med 2016.
  4. Nästan 70 % av de företag som använder influencer marketing anser att Instagram är den viktigaste plattformen.

 

Läs mer: Går det låna med Swish?

 

4 tips för att bli bra inom influencer marketing

  • Skapa en stark marknadsföringpslan. Där ska du bland annat skriva ner vad projektet ska kosta, och vad du vill ha tillbaka av influencern.
  • Hitta en lämplig influencer för ändamålet. Det kan du bland annat göra genom att fråga runt, och/eller genom att prenumerera på många influencers inom din nisch.
  • Ta reda på hur mycket pengar influencern vill ha. Det är standard att betala influencern ett fast arvode för hela kampanjen.
  • En influencer med många följare kan vara helt värdelös för din kampanj. Din målgrupp kanske hatar influencern, medan hon dyrkas av en helt annan kundgrupp som du inte ens vill nå ut till.

 

Influencer marketing i Sverige

I Sverige finns det ett flertal aktörer som valt att satsa på influencer marketing. Detta fenomen är vanligt inom finansbranschen då bland annat Swedbank, Ferratum och Lendo valt influencer-hemsidor och bloggar för att marknadsföra bankernas och långivarnas produkter.

Fixza, Wästgöta Finans, Monara och Lumify är fem ytterligare kreditinstitut som valt att marknadsföra deras nya smslån med hjälp av influencer marketing. Det är nämligen viktigt att synas, i synnerhet som nystartat företag. Så mer specifikt var det draget ett smart sätt att få ut sina nya lån på marknaden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.