Träning & kost

Vikthetsar vi?

Har ramlat in lite kommentarer på sista tiden som inte varit sprudlande glada om vi säger så. Att jag har för mycket fokus på kropp, kropp, kropp och borde börja träna hjärnan också. Och att jag är ego som tränar. Och att jag har en förvrängd mathållning med periodiska fastan och nu har ihopsjunkna kinder. Ja ni fattar grejen. Tror en del behöver träna attityden 😉 Även Paula har fått kommentarer om att hon ger folk ångest med sitt kostschema hon följer.

Tänkte att kvällens ämne blir lite vikthets! Har förstått att just vikthets är ett hett ämne nu för tiden. Räcker med att man lägger upp en sallad så hetsar man andra som hellre vill käka en burgare. Personligen tycker jag inte jag hetsar eller påtvingar någon träning eller viktnedgång. Min blogg består mycket av just träning och träning är mitt jobb, min hobby och ett av mina främsta glädjeämnen i livet. Min blogg kommer handla om träning oundvikligen och det är inget jag tänkt ändra på. Sen står det var och en fritt att läsa och om man känner att man mår dåligt av att se mina träningspass finns alltid möjligheten att klicka bort. Sedan gillar jag att experimentera med kosten ibland och se om det får någon effekt på energi, vikt, skärpa m.m. Periodisk fasta är inget jag började med för att banta utan något jag ville testa för att se om det ger effekter på energin, träningen etc. Jag ser min kropp som en maskin och ibland vill man meka lite, skruva lite här och var och kunna varva motorn. Som ni ser käkar jag rejält när jag käkar nu under den periodiska fastan. Säger aldrig nej till en fet burgare eller några stadiga biffar. För mig känns det lärorikt med fastan och kunna ta kontroll över hungern. Jag tror vi i västvärlden har blivit så pass vana vid att alltid käka att vi inte längre kan känna skillnad på riktig hunger och sug/blodsockerfall.
Med Paulas kostschema märker jag också att det blir kommentarer om att hetsa. Dock föregås dom kommentarerna med frågor på vad hon äter, hur det funkar m.m. Man kan aldrig göra alla nöjda. Paula käkar regelbundet och bra mat nu. Där är inga svältportioner eller små salladsblad på tallriken men bra mat i form av feta nötter och mandlar, gröt, ägg, lax, kyckling, rotfrukter, sallad, bär etc. Inga drastiska metoder egentligen utan ett sätt att få mer kontroll över näringsintaget och optimera det.

Vi delar med oss av våra liv och det här är sättet vi lever det på. Vi hetsar inte om att alla borde göra som vi eller att andra sätt att leva på är fel. Vi försöker vara övervägande nyttiga då vi intresserar oss för kost och hälsa. Men vi käkar också godis, går ut och festar ibland, dricker rödpang till kvällsgrillen eller kör loss på fredagsmys. Jag tror på en balans och att det är positivt att vilja ge sin kropp så bra förutsättningar som möjligt för att fungera men även njuta av livets goda ibland. Känner du att du bara vill njuta av livets goda så kör på det, inte mig emot. Gör det som gör dig lycklig i längden helt enkelt =)

 

 

Kommentarer

  1. Hanna

    Mat och alkohol skapar ångest hos folk. De projicerar det andra äter på sig själv och får dåligt samvete och låter andra ta ansvar för det dvs dom som äter bra

  2. A

    Fortsätt som ni gör, som du skriver går det inte att göra alla nöjda! Tycker det är superkul att läsa era inlägg kring träning och kostscheman! Ger en mycket, både inspiration och motivation! ☺️

  3. uliis

    Periodisk fasta är ju något som är svingammalt i sig och en utmärkt metod att kontrollera vad man stoppar i huvudet; jag och min karl kör det, utan gnäll, ochkså med inslag av lchf och vi känner ofta att vi knappt behöver middag tex, åtminstone inte när barnen inte är hemma. 🙂

    Sedan älskar jag din blogg, tycker du ”vuxit” bara senaste året om man ser till dina inlägg, och ni två är en klar inspiration.

  4. Lotta

    Hej!
    Jag har ett problem när jsg gymmar. När jag är på gymmet och har tränat halvs tiden så börjar jag alltid antingen bli illamående eller yr och det håller i sig ett tag efteråt också. Jag äter alltid innan och efter. Vad kan det bero på? Tänkte om du hade någon aning 🙂

    1. Jonas

      Tja testa att inte äta innan din träning! På så tom mage som möjligt men inte så att hungern tar över!

    1. Hugo Rosas
      Hugo Rosas

      Hej,

      Jag dricker endast vatten och svart kaffe. Bcaa som finns i Clean stimulerar insulinet om jag fattat det rätt.

  5. G

    Jag testar mig fram med kosten också. För jag har Crohns tarmsjukdom . Har inget med vikthets att göra. Tycker bara det är nyttigt och hälsosamt . Hellre detta än att man gör reklam för tobak och skit mat.

  6. Diana

    Vad jobbigt att inte bara kunna göra vad man vill utan att få tusen och en kommentarer om hur man lever och att man inte är bra. Som bloggare duger man aldrig, vilket är trist.
    Kör på bara. gör det du mår bäst av.

×

Hugo Rosas

Hugo Rosas driver en av Sveriges största träningsbloggar inom Crossfit. Hugo har deltagit och vunnit flertalet tävlingar under sin Crossfitkarriär. Hugo Rosas är förutom crossfitatlet även författare, entreprenör och tvåbarnspappa till döttrarna Molly och Leonore.

För kontakt gällande samarbeten och annonsering, maila rosas.kvissberg@gmail.com.