AllmäntCrossfit

Träningsfrågor

Snodde denna av Paula:

1. Vilket är ditt favoritmärke att handla träningskläder ifrån?
Jag har alltid haft en förkärlek till Reebok. Nu är jag signad av dom och har inte använt några andra träningskläder dom senaste 3 åren. Dock tycker jag att Reebok gör snygga och bra kvalitetskläder för både dam och herr.

2. Du har ditt gym hemma, på en begränsad platsyta. Vilka fem redskap/övriga saker måste finnas med?
Skivstång: Skivstång och lite vikter kommer man långt på. Marklyft, utfall, benböj, frivändningar och ryck. Allt som egentligen krväs för att få en sjukt smidig, vältränad och stark kropp:


Kettlebell: Man kommer långt med kettlebell också. Med en kettlebell kan man i princip träna hela kroppen. Svingar för baksida lår och rumpa. Pressar ovanför huvudet för att stabilisera axlar och småmuskler runt omkring. En väldigt bra övning för att jobba med rörlighet ovanför huvudet.

Rackställning: För att lägga skivstången på. Tex om man ska köra benböj bak eller fram, utfall och pressar ovanför huvudet.
Ett par hantlar på en bra vikt som man vet att man klarar av: Enarmade hantelryck som får hela kroppen att jobba. Olika typer av squats, utfallsteg etz. Det finns massor av bra övningar.

En roddmaskin: Få in flåset med hjälp av en roddmaskin. Det som är bra med att ro är att det inte sliter någonting.

3. Bara träna utomhus eller bara träna inolhus?
Bara träna inomhus tror jag. Då vet jag att jag alltid kommer kunna träna. Utomhus är härligt när det är bra väder, men det är just vädret som bestämmer.

4. Korta och intensiva pass, eller långa och behagliga pass?
Korta och intensiva gillar jag. Min kropp inte är så bra anpassad för längre och behagliga pass. Dom längre passen bli sällan behagliga för mig, om det inte är en promenad som gäller.

5. Vilket är ditt bästa träningsminne?
Första gången jag ryckte 100kg. Ryck är troligtvis den svåraste övningen man kan hålla på med och med min rörlighet var det inte något undantag. Jag nötte och nötte och så en dag släppte det.

6. Vad äter du helst före och efter ett träningspass?
Före ett träningspass äter jag helst lite ”lättare” mat. Kanske kokt potatis med kyckling. Efter träningspass försöker jag bomba i mig så mycket energi som möjligt för att påbörja återhämtningen. Innan träningspasset dricker jag alltid en clean och direkt efter träningspasset tar jag en protein shake.

7. Tränar du med musik eller utan?
Aldrig med, om jag inte ska ut och springa långdistans.

8. Bara träna överkropp eller bara träna underkropp?
Haha, väldigt svårt att välja. Bara underkropp kanske?

9. Var finner du inspiration till din träning?
Av alla människor jag tränar med. Dom ger mig dagligen inspo. Sedan tycker jag om sociala medier på det sättet, man kan verkligen hitta inspo om man vill.

10. Hur ser dina träningsplaner ut för resten av året?
Mina planer ser ut som såhär. Jag tänkte gå individuellt denna säsong och inte tävla i lag som jag gjort tidigare år. Med andra ord ligger jag på en högre träningsgrad nu än vad jag har gjort tidigare. Jag tränar ungefär 3 timmar per dag och kommer fortsätta med det. Nästa tävling jag fokuserar på är Open som drar igång i slutet på februari.

Ställ era frågor i kommentarsfältet gällande träning så ska jag försöka svara så gott jag kan =)

Kommentarer

  1. Anilorak

    Hur kan man veta vad som är rimliga mål inom träningen? Jag har tränat boxning ett tag nu, och har börjat köra längre och intensivare pass, vilket jag trivs med. Jag har dock alltid haft svaga armar, och har det fortfarande, något som jag vill förändra. Ett mål ex. är att jag vill lära mig att göra pull-ups utan problem (för det är nästintill omöjligt för mig i dagsläget) innan detta år är slut – Hur vet man om det är ett rimligt mål? Tack för en grym blogg förresten, och grym träningsinspo! =)

  2. Louise

    Jag tränar ca 5 gånger i veckan och då är det varierat med pass och egentid på gymmet, för att få en bra kondition och styrke nivå och kunna balansera allt tillsammans.
    Jag har en nära vän som precis börjat träna men har inte någon direkt inre motivation, hur kan jag göra för att anpassa träning till henne och hjälpa henne finna sin inre motivation?

    1. Hugo Rosas
      Hugo Rosas

      Gör roliga parövningar där ni jobbar gemensamt mot målet – kör två övningar där ni jobbar växelvis. Ex 10 reps var – när man nått sin får man vila tills den andra är klar och då byter man övning.

×

Hugo Rosas

Hugo Rosas driver en av Sveriges största träningsbloggar inom Crossfit. Hugo har deltagit och vunnit flertalet tävlingar under sin Crossfitkarriär. Hugo Rosas är förutom crossfitatlet även författare, entreprenör och tvåbarnspappa till döttrarna Molly och Leonore.

För kontakt gällande samarbeten och annonsering, maila rosas.kvissberg@gmail.com.