AllmäntCrossfit

Träning

Idag tänkte jag göra pass 3 på vecka 2 i superkroppen. Hur går det för er? Passet ser ut såhär:

Gör övningarna 10 till 1. Det vill säga: först 10 reps av alla övingar, sedan 9 reps, sedan 8, 7, 6 och så vidare ner till 1.

Övningar:
– Air squats
– Utfallssteg
– Target burpees

Allt ska gå på tid och i början kommer man inte att se något ljus i tunneln men när man passerat reption 6 så börjar ljuset att komma.

Vila sedan i 10 minuter och kör sedan Bring Sally Up. Målet är såklart att klara hela låten, men orkar man inte det så vilar man när man behöver.

Gillar ni detta pass tycker jag definitivt att ni ska köpa min bok, den finns fortfarande till 20% rabatt på cdon. Se här: http://cdon.se/b%C3%B6cker/superkroppen_-_kom_i_form_med_hugo_rosas/

För min egen del är det lite mer än 1 vecka kvar till tävling i Madrid. Det är hårdkörning just nu men jag gillar det. Min kropp svarar bra och jag känner mig både fräsch och stark. Det ska bli kul att tävla igen och se hur vi placerar oss i årets Regionals. Förra året kom vi 7a, mycket pga mig. Haha.

image

Kommentarer

    1. Malin

      Hampus … Hugo svarar ALDRIG på kommentarer. Har läst hans blogg mycket länge under många år och kommenterat mycket fina ord men aldrig fått ett ord tillbaka och just därför slutat att kommentera. (med undantag för dig Hampus) Det är tråkigt tar inte så lång tid att svara på någon kommentar nån gång ibland.

  1. Jessica

    Hej! Jag är kanske aningen trög, men target burpee. Är det att man ska hoppa upp mot något eller är jag ute och cyklar?

  2. Anna

    Hej Hugo!
    Idag kom din bok hem till min brevlåda och nu är första passet gjort!
    Har bläddrat igenom boken och jag gillar ditt upplägg på träningspassen!
    En fråga bara, kan även en gravid träna efter din bok? Eller är det övningar i den som man bör undvika i sådana fall?
    Tacksam för svar???

    1. Eva-Mari

      Hej!
      Alla graviditeter är väldigt individuella, det är viktigt att komma ihåg. Som gravid ska man ta i beaktande att målet med träningen är inte att förbättra sina prestationer eller gå ner i vikt. I allmänhet kan man göra de flesta övningar, dock bör man undvika att träna de raka magmusklerna och olika hopp (speciellt hoppen efter vecka 20). Under graviditeten ökar kroppen på hormonet relaxin, som ökar ledrörligheten, det innebär att det kan vara klokt att undvika snabba rörelser och speciellt i ytterlägen då det ökar risken för att t.ex. tappa balansen och stiga snett. Också vid stretch kan man tänka på relaxinets verkan. Annat som ändrar i kroppen är bland annat att man kan bli andfådd mycket lättare och att hjärtats slag kan öka upp till 85-90 slag/minut (främst i slutet av graviditeten). Men träning är bra även för en gravid! Det är viktigt att lyssna på sin kropp bara. Hoppas svaret var till någon nytta! /fysioterapeutstuderande

  3. Wina

    Hej Hugo! Skulle köra pass ”björn”idag dock när jag skulle göra air squats sista varvet knäckte ryggen till och började göra galet ont men ska göra om hela passet imorgon om ryggen känns det. Iallafall så har jag opererat njurarna och när jag kör liggande benlyft så gör de sjukt ont där jag opererat, så jag undrar om jag skulle kunna göra någon övning istället? Vill ju verkligen köra fullt ut!

  4. Wina

    Hej Hugo! Jag skulle idag köra pass ”björn”, dock knäckte de till ordentligt i ryggen och började göra galet ont när jag skulle köra air squats sista varvet, så fick lägga mig där, ska köra om hela passet imorgon om ryggen känns bättre…Men iallafall en fråga, jag har opererat njurarna för några månader sen och när jag gör Liggande benlyft så får jag sjukt ont där jag opererat, kan jag göra någon annan övning istället som du rekommenderar? Vill ju köra till fullt ut!

×

Hugo Rosas

Hugo Rosas driver en av Sveriges största träningsbloggar inom Crossfit. Hugo har deltagit och vunnit flertalet tävlingar under sin Crossfitkarriär. Hugo Rosas är förutom crossfitatlet även författare, entreprenör och tvåbarnspappa till döttrarna Molly och Leonore.

För kontakt gällande samarbeten och annonsering, maila rosas.kvissberg@gmail.com.