Träning & kost

Strechövningar för stela pinnar

Smicker funkar alltid, hur kan man säga nej till någon som kommenterar som Julia? Personligen tycker jag strech är sjukt tråkigt och inte alltid lönar sig. Något jag dock vill rekommendera er som är stela av naturen är att köra som jag har gjort.

Jag har stretchat en del, men det som verkligen har hjälpt mig är detta.

Våra kroppar är fantastiska. Dom anpassar sig fort, om man bara säger till dom att göra det. Man kan säkert bli rörligare genom att stretcha, men det som har funkat allra bäst för mig att köra övningar som mer eller mindre är omöjliga för mig. Tex.

1. Overhead Squat. Kanske den svåraste övningen som finns? En övning som kräver rörlighet i axlar, bröstrygg, höft och fotleder. När jag började med Crossfit kunde jag inte komma ner i en overhead squat, totalt omöjligt. Det som har hjälpt mig mest skulle jag säga är att försätta kroppen i just den positionen, tala om för kroppen ”det här vill jag kunna, här vill jag vara”. Att nöta overhead squat med enbart en skivstång utan vikter. Att varje gång man kör, försöka komma ner lite djupare. Det kommer göra ont, vara svettigt och jobbigt. Men man säger till kroppen att lära sig detta. Det har funkat för mig och jag var verkligen en pinne när jag började med CF. Samtidigt finns det ingen gång då man känner sig så hopplös som när man ska göra något som kroppen inte har rörlighet för. Det är bara ta tag i det och köra, skita i vad alla andra som är födda med rörlighet tycker. Alla människor är olika byggda och så är det bara.

2. Hitta rörelsestretch övningar för dom delar där man är stel. Har man tex sjukt stela fotleder så hitta övningar som hjälper dom att bli rörligare. Det finns väldigt bra övningar för alla kroppsdelar. Jag har ett program som jag kör för mina fotleder och för mina insida lår/höft. Återigen vill jag rekommendera övningar där man jobbar med kroppsdelen och inte bara sitter stilla och stretchar.

3. Värm upp ordentligt. Ju varmare kroppen är desto lägre blir risken för skador och desto mjukare blir man.

Kommentarer

  1. Julia

    Men jag rågillar att du är så snabb med min önskan!!!😍😍😍✌🏻
    Föresten så nu när jag läste min förra kommentar så fick jag bilden av en otäck stalker. Vill bara säga att jag inte är det utan bara gillar dig o Paula 😂
    Tusen tack för detta inlägg! PS. Tyckte att bilden på barnen såg ut som en minnesstund innan Paula ändra. Måste ändå säga det 😉 hälsa o krama lite på Paula med!

×

Hugo Rosas

Hugo Rosas driver en av Sveriges största träningsbloggar inom Crossfit. Hugo har deltagit och vunnit flertalet tävlingar under sin Crossfitkarriär. Hugo Rosas är förutom crossfitatlet även författare, entreprenör och tvåbarnspappa till döttrarna Molly och Leonore.

För kontakt gällande samarbeten och annonsering, maila rosas.kvissberg@gmail.com.