Träning & kost

Sjuk hela tiden

(I inlägget förekommer reklam för mitt företag Clean Drink samt för BetterYou)

”Hej Hugo!
I början av februari började jag träna ganska intensivt (thaiboxning) flera gånger i veckan från att ha hängt på gymmet lite sporadiskt i flera år.

På dessa dryga två månader så har jag blivit sjuk i TRE omgångar vilket är väldigt mycket för att vara jag. I ”vanliga” fall blir jag lite förkyld max 1-2 gång om året. Vet ju att immunförsvaret bryts ner efter träning och att man är mer mottaglig för bakterier etc. men det är så himla frustrerande att behöva ta pauser från träningen när jag åker på förkylningar titt som tätt.

Så till min fråga: Har du något supertips för att stärka immunförsvaret och hålla sig frisk när man tränar? Många dagar ligger jag på kaloriunderskott (ca 300-400 kcal under), kan de återkommande förkylningarna ha att göra med att jag äter för lite tror du?

Tack på förhand och tack för en grym blogg! 🙂” 

Precis som du skriver blir immunförsvaret påverkat av träning – speciellt av intensiv sådan. Långsiktigt fungerar träningen som stärkande för immunförsvaret men när du kör ett riktigt intensivt, hårt pass blir det en svacka i immunförsvaret då kroppen fokuserar på att återhämta sig från själva träningen. Då blir det nåt som kallas för ”open window” vilket gör dig mer mottaglig för infektioner och liknande. Det här fönstret kan vara några timmar eller några dagar beroende på vad för träning du kört och hur hårt det tagit. Tänk därför lite extra på hygien (tvätta alltid händerna ordentligt efter ett hårt pass exempelvis) och vad du utsätter dig för. Eftersom jag har förskolebarn som konstant drar med sig baciller hem angrips mitt immunförsvar efter typ varje träning och jag är som ni vet ofta sjuk.

Något som också är sjukt (hehe) viktigt är att att lyssna på kroppen – både vad gäller träningen i sig och vid sjukdom. Alltså att du inte går ut för hårt i början utan stegrar upp intensiteten långsamt. Och att du tar sjukdomssignalerna på allvar och inte skyndar tillbaka till träningen. Se till att vara helt fri från feber och ge dig någon dag extra när allt känns bra innan du sätter igång igen. Självklart viktigt att tänka på att dra igång lugnt också efter sjukdom – ge kroppen en chans.

 

Att du ligger på kaloriunderskott kan säkert också bidra som du säger – immunförsvaret behöver ju energi för att reparera kroppen så jag skulle säga att det som är viktigt för dig att tänka på är att få i dig bra vitaminer och mineraler. Jag blir ju sjuk rätt ofta och har väl någonstans accepterat att det är så mitt liv ser ut just nu med snoriga barn, snurrande livspussel och hård träning. Men för att boosta immunförsvaret så dricker jag först och främst Clean – det ger mig energi inför träningspasset och innehåller bcaa (aminosyror) som hjälper till med återhämtningen för musklerna. Sen innehåller den också 10 olika vitaminer, zink, krom och magnesium vilket ger en bra boost till immunförsvaret. Sen har jag faktiskt testat en del kosttillskott i år för att se om det gör någon skillnad för mig. En favorit just nu som jag kört ett tag är Bär Boost som jag tar varje morgon – ska vara packad med antioxidanter och annat gott som ska ge immunförsvaret en extra kick. Har också testat Grön Boost som funkar liknande samt kör på Vitamin D3+K2 varje morgon. D-vitamin är viktigt här i Sverige så den är standard till frukosten. Sen är det såklart viktigt att tänka på en allsidig, bra kost också. Det sätter ju grunden för ditt immunförsvar.

Så sammanfattningsvis: 
– Ta det lugnt i början
– Låt kroppen verkligen vila ut och bli bra efter sjukdom innan du kör igång igen
– Börja skonsamt efter sjukdom
– Tänk på hygienen alltid
– Ät bra mat
– Boosta dig med lite bra vitaminer och mineraler

Kommentarer

×

Hugo Rosas

Hugo Rosas driver en av Sveriges största träningsbloggar inom Crossfit. Hugo har deltagit och vunnit flertalet tävlingar under sin Crossfitkarriär. Hugo Rosas är förutom crossfitatlet även författare, entreprenör och tvåbarnspappa till döttrarna Molly och Leonore.

För kontakt gällande samarbeten och annonsering, maila rosas.kvissberg@gmail.com.