Dagens frågaTräning & kost

Semesterträning för småbarnsföräldrar

Hur håller man igång träningen bäst som semesterledig småbarnsförälder? 

  • Rör dig med barnen. 
    Är ni på stranden – tänk att du ska göra vistelsen till träning. Springer barnen runt, kör en tävling med dem. Sitter dom och bygger sandslott, gör lite burpees på sidan om. Plaskar ni i vattnet – kör lite spring på stället och höga knän med vattnet som motstånd. Ligger ditt barn och vilar i skuggan – dra igång lite armhävningar och situps bredvid. Försök hela tiden tänka att du är så aktiv som möjligt när du är med barnen på semestern och var inte föräldern som bara står bredvid och tittar på. Garanterat uppskattat av barnen också att du är med så det är en winwin.
  • Ta med barnen på dina rundor. 
    Kör en powerwalk eller joggingrunda ihop med dina barn. Ta med cyklar eller sparkcyklar och säg att ni ska ut helt enkelt. Visst, du kanske inte direkt kan spurta iväg på egen hand men du kan gå raskt eller jogga lite lätt/på stället bredvid dina barn samtidigt som dom också rör sig. Om du har mer än ett barn blir det mer sport eftersom dom kan sticka iväg åt olika håll och du får du kuta utav bara helvete för att rädda situationen 😂
  • Dra till gymmet 
    Jag fattar att den här kanske inte är den allra enklaste för alla men det mest grundläggande för att hålla igång träningen är helt enkelt att bara få den gjord, hur krasst det än låter. Nu när det varit 30+ grader kan det dessutom vara mer skönt att träna inomhus (om AC finns på gymmet vill säga) än ute och du kan orka mer. Deala med din partner om när det är you-time och kör bara. Passa på tidigt på morgonen innan dagen drar igång eller smit iväg på kvällen när det är dags för läggning och det inte är din tur.
  • Häng i trädgården 
    Träning behöver inte vara komplicerad och du behöver inte bygga ett hemmagym för att få till det (även om mitt är det bästa som hänt mig näst efter Paula och barnen). Om du bor i hus och har en gräsplätt kan du lätt få all träning gjord där. Ta fram något pass på Youtube som passar dig och kör efter det. Kör något pass från min bok där du bara behöver din egna kroppsvik. Investera i ett par kettlebells och ett hopprep kanske och avsätt 30 min för en genomkörare. Är barnen vakna gör det inget om dom springer runt dig – snarare skulle jag säga att det är bra att dom är med och får in träning naturligt i vardagen.
  • Spring med barnvagnen 
    Investera i en nice vagn till ditt barn som du kan ha på löprundor. Börja med lättare jogging växlat med gång om du känner att orken/konditionen inte finns där och öka successivt. Timea in det med ditt barns sovtider eller bara när det känns lägligt för en tur i vagn helt enkelt.
  • Välj omvägar 
    Träning måste inte vara specifik träning. Välj att gå och handla istället för att ta bilen och bär hem kassarna. Hoppa ur bilen på väg till badplatsen (om du har en annan vuxen med som kör bilen) och spring dom sista kilometrarna till stranden. Ta med barnen på cykeltur istället för att chilla vid poolen hela dagen. Ni fattar, tänk aktivitet i det lilla snarare än stora träningsstunder.
  • Gör det enkelt och snabbt 
    Jag tror att många kommer av sig för att man har för höga ambitioner eller tänker att man inte hinner. Skit i prestationen och sätt en tidsmall du ska följa. 15 minuter aktivitet dagligen är bättre än en 60 minuterspass varannan vecka. Sätt till exempel att du ska springa 15 minuter varje dag. Vissa dagar kanske du bara orkar gå för att du är trött och varm, andra dagar kanske du hinner 1 km på 15 minuter i långsam jogg och andra dagar kanske du har kraft i benen och passerar 2 km på samma tid. En annan dag kör du backintervaller i 15 min. Känner du efter dina 15 min att du vill fortsätta så gör det men var lika nöjd om det ”bara” blir dom där 15 minuterna.

Glöm inte: Du måste inte kunna för att börja, men du måste börja för att kunna!

Kommentarer

  1. Zeynep

    Bra tips!! Jag har en fråga, Föräldrarna har precis byggt klart sitt hus och ska snart börja med att ordna tomten/gården. Jag vill gärna bygga ett litet ute gym eftersom deras hem alltid är det ultimata destinationen för umgänge för vår stora fämilj. MEN hur gör man med marken? jag tänker att är det gräsmatta kanske det slutar med en ojämn markyta efter 1-2 år? Jag tänker mig alltså ett ute gym så man kan köra tunga pass, precis som du verkar ha det på bilderna i ditt ute grym med vikter.

    Önskar dig en trevlig vecka!

×

Hugo Rosas

Hugo Rosas driver en av Sveriges största träningsbloggar inom Crossfit. Hugo har deltagit och vunnit flertalet tävlingar under sin Crossfitkarriär. Hugo Rosas är förutom crossfitatlet även författare, entreprenör och tvåbarnspappa till döttrarna Molly och Leonore.

För kontakt gällande samarbeten och annonsering, maila rosas.kvissberg@gmail.com.