Allmänt

Sanningen om vår resa med TUI

Det har varit mycket funderingar, antaganden och spekulationer om vår resa till Gran Canaria. Resan har till och med fått sig ett eget inlägg på skvallerbloggarna. På bloggbevakning lyftes när jag svarade på kommentarer och Camilla spekulerar i vad Konsumentverket skulle säga om vår resa. Folk menar på att det är smygreklam och att jag har sagt att det inte är ett samarbete för att sen säga att det är samarbete. Rörigt, så jag tänker att vi reder ut det hela.

Vår familj reste till Gran Canaria i sommar och i den resan hade vi ett samarbete med resebolaget TUI. Samarbetet gick genom Paula men inkluderade spridning på båda våra kanaler (Paula här skrivit mer om upplägget HÄR). Inför samarbetet upprättades ett avtal med vad TUI efterfrågade från vårt håll vilket var 2 inlägg var på våra bloggar samt en take over på deras Instagram. Dessa inlägg har vi haft en dialog med TUI om (skickat utkast, fått godkännande etc.) och dessa har annonsmärkts som dom ska helt enkelt. Vi har även utöver detta skrivit innan resan att vi ska göra det här samarbetet med TUI så jag tycker inte vi har hymlat med det? Samarbetet är då inte hela resan och att kontinuerligt skriva om den utan att X antal inlägg ska göras om/från vår resa.

Under själva resan har vi självklart uppdaterat utöver det vi kommit överens om. Vi bloggar ju om våra liv och som Paula brukar säga ”allt är content”. Så det faller sig naturligt att berätta om vad vi pysslat med, vad vi käkat, om vi varit på utflykt. Det här är inget som TUI har krävt av oss och inget dom har insyn i innan vi publicerar. Det står oss för all del fritt att skriva vad vi vill. Skulle vi få skriva om det var skitmat, dålig service, katastrofal personal etc. frågar sig bloggbevakning? Ja, om vi skulle uppleva det så skulle vi självklart få skriva det. Sen skulle dom antagligen föredra om vi tog upp eventuella klagomål med dom först och gav dom en chans att fixa det innan vi skrev ut det men det ser jag inte som några konstigheter. Vi har fått frihet att skriva om dom minus vi upplevt också och dom två jag tänk på är att hotellet kanske inte är lämpligt för alla. Det ligger högt upp i en backe med magisk utsikt men också en brutal bit att gå. Det går dock att få skjuts ner och upp om man inte vill gå och vi som familj hade inget emot avståndet i och med att vi ser det som en nice möjlighet att bocka av träningen. Sen tyckte jag flygresan var lite för lång med två småbarn. Var maten som på en michelin-krog? Nej men den var fräsch, hade ett stort utbud och smakade bra. Jag väntar mig inte mer än så på en charter och tyckte maten levererade över förväntan.

Om vi hade ingått ett samarbete med TUI där dom skickade iväg oss på en resa och sa att vi skulle uppdatera från hela resan – ja då skulle vi annonsmärka alla inlägg. Vi hade ett avtal om ett visst antal inlägg för en viss summa och vi bokade resan själva. Resor är av många skäl enklare att boka själva. Välja rum, tillval, plats på flygplanet, käk på flygplanet, reseförsäkring etc. Om något går fel är det också skönt att ha gjort bokningen i eget namn och kunna deala med det ihop med försäkringsbolaget på egen hand. Dessutom möjliggör det just det att vi kan uppdatera hur mycket eller lite vi vill när vi väl är iväg och det gör att resan känns som semester och inte konstant jobb. Sen underlättar det skattemässigt också vilket jag får bilden av att en del tycker är rena rama katastrofen men som företagare kan jag inte heller hymla med att jag självklart lägger upp jobb på det sätt som blir mest förmånligt för mig och mitt företag (precis som, ja alla som har ett företag gör). Vi betalar gott om skatt genom vårt företag och bidrar som alla andra. Våra jobb inom sociala medier gör att vi får möjligheter att göra en hel del roliga grejer på arbetstid. Våra barn får vara med på saker och uppleva grejer dom antagligen inte hade fått om Paula pluggade till barnmorska och jag jobbade som vårdbiträde (ett av få ”vanliga” jobb jag haft en kort tid). Jag förstår att det kan sticka i ögonen på vissa som anser att det är orättvist. Och det är det ju men det är så livet ser ut, alla har vi olika förutsättningar och lever på olika sätt.

Sist men inte minst tänkte jag svara på tankenöten Camilla ställde i slutet av sitt inlägg:

”Vi kan ta ett annat exempel för ökad tydlighet så får vi se vad ni tycker.
Säg att jag är medlem på SATS. Jag betalar 600 kr i månaden för mitt medlemskap som dras via autogiro precis som vilken betalande medlem som helst. Säg att jag driver en träningsblogg där jag dag ut och dag in skriver positivt om SATS, om alla klasser jag går på, deras fantastiska service, utbudet, kvalitén – ja, allting är näst intill perfekt på SATS men jag markerar bara ut ett inlägg i veckan som reklam eftersom jag inte får mitt kort betalt av dem – trots att det med all önskad tydlighet framgår att jag har ett löpande samarbete med dem och mina sponsrade inlägg på intet vis skiljer sig från mina ”vanliga”..Skulle det vara okej tycker ni?”

Svaret? Ja det är okej. Om Camilla är en nöjd medlem på SATS som går dit och tränar och betalar sitt medlemsskap är hon en vanlig kund. Om SATS är på tårna och ser att det finns en influencer som genuint gillar dem tänker dom smart om dom sen vill ha ett samarbete med henne för att få fram specifika önskade budskap därigenom. Om dom gör ett avtal där dom kommer överens om att hon ska göra ett inlägg i månaden och för det får en ersättning så ska dom inläggen som hon får betalt för reklammarkeras. Om hon sen betalar sitt gymkort själv och skriver om hur mycket hon gillar deras gym är det såklart en bonus för företaget men dom har inte köpt den spridningen = det är inte reklam. Om SATS dock skulle säga att dom betalar gymkortet för att hon löpande ska prata gott om dom så ska det reklammarkeras varje gång hon skriver om dom. Att man som influencer har ett genuint intresse eller faktiskt använder produkter från ett företag är inte smygreklam – det är en lyckad matchning och ett trovärdigt samarbete. Bara för att SATS skulle ge mig en summa pengar för ett par inlägg skulle jag inte stå i konstant annonserings-skuld hos dom. Om jag efter vårt samarbete fortsätter gå dit och är glad och nöjd och säger det är det guld för SATS iom att det ökar trovärdigheten men det är inte som att jag måste byta gym till Friskis och svettis för att inte bli tvungen att annonsmärka i all evighet efter varje gympass jag berättar om. Livet som influencer är kanske inte helt enkelt att förstå men kanske blev det lite klarare av det här. Kram!

Kommentarer

  1. Anonym

    Det är samma sak som Egoina. Hon bad ju om en gratis resa nu + hotell med sin pojkvän som utbyte ska hon visa massa reklam gör resebyrån, hotellet och platsen mm. Det tragiska är ju att dessa inlägg kommer som vanligt 1 v EFTER hon kommit hem och då lär det bombas med bilder och text säkert i 1-2 v framåt.
    Om det ska vara i närheten av seriöst så visa inläggen medans ni är på platsen för ni är ju där för att jobba med tanke på att det var därför ni fick resa mm gratis!
    Men nej…då kommer det upp tidsinställda tråkiga meningslösa inlägg medans de lever livet på resan. Tummen ner!

  2. Amanda

    Tycker du bemöter det här så bra! Grymt inlägg! Super like på ditt svar till Bloggbevaknings ”tankenöt” 😍

  3. SG

    Men vad roligt för er! Jag hade också åkt med familjen! (Vem orkar anmäla ??! Är det samma personer som anmäler grannens svartbygge?) F ö framgick samarbetetet väl och det gick att utläsa kritiken gällande maten / avståndet t stranden… 👍

  4. Martina

    Jag mår illa över denna tid, ni som influencer, ”delar2 ut samarbeten till höger och vänster. Jag förstår att ni måste försörja er, men det känns som fler och fler influencer gör ogentänkta samarbeten hellre än blogga, instagramma, göra Youtubegrejen utan betalt. Att få det serverat vad det än må vara. Till vilket pris som helst. Och det som provocerar mig mest är att det är ”reklam”/samarbeten ta mig fan överallt på sociala medier nuförtiden. Jag förstår att ni ”influencer” är nutidens kändisar, får mycket serverat på guldbricka och har mage att projicera det på era läsare, tittare och följare. Nej, jag har fått osmak på detta för nu förtiden lurar ni ständigt era läsare, tittare, följare för tjäna en kosing, rekommendera något ni inte står för.Dela ut köpta åsikter till höger och vänster. Klart ni pratar gott om era samarbetspartners, för ni får ju betalt för att prata gott om det märket och öka försäljning för vissa produkter eller tjänster.. Samma visa med vanliga kändisar, Zlatans nya märke eller andra som gör reklam för spelsidor.

    1. Hugo Rosas
      Hugo Rosas

      Tråkigt att du känner så Martina. Både jag och Paula tackar nej till en hel del samarbeten som vi känner att vi inte kan stå för eller passar våra kanaler/vår familj. Självklart pratar vi gott om våra samarbetspartners då vi tackar ja till dom vi faktiskt gillar. Tråkigt att du fått bilden av att vi lurar våra läsare – jag håller inte med och har ingen intention att göra det heller =) Ha det fint!

      1. Martina

        Nej, jag påstår inte det, i och med att jag kollar många influencer, blogg, instagram och youtube för att förstå denna sociala medievärld upplever jag att man inte väljer det mest genomtänkta utan det som enbart generar pengar. Jag förstår att ni behöver göra det för att försörja er, men till vilket pris som helst och för vad som helst? Och ”lura” manipulera era följare, tittare till att köpa, öka försäljningen. Klart ni pratar gott om samarbetspartners- ni får ju betalt för att yttra er på det viset. Men det är bara min åsikt, tråkigt bara att det har utvecklat sig på det viset.

    2. Nina

      Hmm, så skev kommentar. I världen idag är det reklam precis överallt, är man så trött på reklam som du verkar vara så kommer du få problem, om du nu inte bor i en bunker. Vad spelar det för roll om folk gör samarbeten? Jag reflekterar inte ens över dem, för jag förstår att detta är ett jobb. Varför skulle de jobba gratis? Skulle du det? Bara för att influencers tipsar o gör reklam för företag betyder det inte att du måste köpa samma sak! Gaah, sånnahär kommentarer bränner hål i huvudet på mig, för folk verkar inte kunna tänka längre än vad näsan räcker. Och till Hugo, hoppas du får en fet jävla jorden runt resa sponsrad för d e ni värda! O jag skulle njuta av att se det😊

      1. Martina

        Jaha! Va bra för dig Nina!! Vill man sälja sin själ till djävulen gör det, jag förstår att man är tvungen att göra samarbeten för att överleva som influencer, med för varje samarbeten tappar man en liten bit av sig själv och äkthet. Att man delar ut köpta åsikter till höger och vänster, nej ingen tvingar mig eller andra att köpa men problemet kvarstår. Hur gärna jag än vill inte bry mig existerar det. Så länge man inte tar bort sociala medier. Det är skillnad på ICAs reklam på tv och det influencer gör eftersom dom får betalt för att prata gott om och rekommendera det vidare. Sälja vad det än må handla om till deras följare, tittare.Tur lever vi i ett samhälle med yttrandefrihet, ingen kan omöjligt gilla allt.

      2. Martina

        Och ja, jag har arbetat gratis i mina dagar och hamnat i en livssituation där jag är tvungen att göra det igen för att ens få en arbetsgivare att vilja satsa på ”någon som mig”, en person med god arbetsmoral, sköter alla sina kort rätt, men i och med min funktionsnedsättning får jag inte några riktiga jobb, som generar en lön, trygg anställning. Du pratar med fel person, har inte något val eftersom inget kan eller vågar anställa någon färsking som mig, trots att jag numera har arbetslivserfarenhet, sköter mig bättre än dom flesta.

  5. Smile!

    Mitt barn upplever resor samt mkt annat fastän jag jobbar som vårdbiträde. Den ena behöver inte utesluta det andra. Dottern slipper iaf fotograferas och dokumenteras för andras ögon och hela dens liv finnas på nätet för alltid. Ser jag som bättre fördel 😉
    Att det ni gör skulle sticka i ögonen tycker jag inte, förstår inte riktigt charmen med att outa livet för andra som ni gör och tjäna pengar på det. Att sen ni tjänar grymma pengar på det anser jag lite överdrivet. Men konstigt nog så halkar man inte på bloggar ibland. Men var bara tvungen att kommentera att det skulle vara nån Big fördel för ers kids när det finns mkt nackdelar med.
    Ha en fortsatt fin sommar!:)

  6. Evelina

    Tycker ingenting med ert samarbete var oklart från början, men i det här inlägget förklarade du upplägget på ett enkelt, begripligt och pedagogiskt vis.

  7. Anna

    Visste inte ens om att ni fått skit för det. Mycket konstigt att folk bryr sig så mycket. För min del var det uppenbart att det var ett samarbete, ni var ju tydliga. Det är även självklart att ni ska göra vad som är bäst för företaget! Måste vara värmeböljan som gör folk koko i huvudet. Allt gott till er!

  8. Trött på Hugo

    Du är bra på att rationalisera och helt ärligt bra på att snacka en massa bull**it. Du under inga omständigheter gett kritik som exemplen du skrev. Tvärtom var det vara positiva budskap. Gut dumma tror du att vi som läsare är. Hoppas bara att konsumentverket sätter åt dig och och Paula för er smygreklam. Faktum är den att allt skriver är partisk och färgat av er avtal mes företaget. Självfallet kommer du absolut vara skriva positiva inlägg även om du enligt ditt eget självbedrägeri inte är avtalat med TUI. Detta för att du vill fortsätta tjäna pengar och vill visa TUI och andra företag vilken duktig pengak*t och lydig kille du är som gör allt för att få de framstå bra och kan ta met betalt i framtiden från TUI och ansra företag sär su använder TUI som referens. Speciellt om du kan visa att deras försäljning har ökat som en direkt påverkan från dina inlägg. Med andra ord är allt du skriver om resan sponsrat för hela resan är sponsrad, inte bara delar av den. Jag gör en anmälan till konsumentverket och hoppas andra gör detsamma.

    1. Anna

      Hahaha alltså herregud människa… ”Jag gör en anmälan till konsumentverket och hoppas andra gör detsamma”. Vadå ska du dela det på Facebook? Ringa dina bekanta och berätta det fruktansvärda som hänt dig? Tagga ner några hekton, de har följt lagar och regler. Trodde du på fullaste allvar inte att de skulle uppdatera sina bloggar under resan? Att det kliar DIG fel gör inte det fel. Konsumentverket kommer lägga din ”anmälan” till sidan och sucka över att de måste göra extrajobb pga såna som du.

      1. Kim

        😂😂😂 Beundrar er för ert tålamod att ständigt bli kritiserade och få kommentarer som denna. Vissa kan helt enkelt inte glädjas åt andra utan att smutskasta deras framgång.. Läser era bloggar dagligen, fortsätt med det ni gör. 💕

    2. Madeleine

      Äsch ”trött på Hugo”, gå ut i solen och ta en kall bärs istället, det är mycket roligare än att bara klaga

    3. Sippan

      Har du otur när du tänker eller dålig på att läsa? I sista samarbetsinlägget skrev ju Hugo de två punkterna som var ’kritiska’ 🙄 herregud vilken trist människa du måste vara – varför ska du ödsla tid på konsumentverket när de har märkt ut samarbetet?

    4. Hugo Rosas
      Hugo Rosas

      Hej! Jag skrev dom två grejerna i mitt senaste inlägg som var i annonssamarbete med TUI – du hittar det här: https://hugorosas.se/var-forsta-familjesemester Jag utgår från att mina läsare inte är dumma överhuvudtaget och kan läsa helt enkelt =)
      Hela samarbetet har gått via Paula och jag har inte insyn i om deras försäljning har ökat av mina inlägg eller inte. Jag reser gärna mer med dom i framtiden dock, oavsett om det är i jobbsammanhang eller privat. Jag är hyfsat pengakåt men gör inte saker jag inte kan stå för, som dom flesta kan jag tänka. Tråkigt att du verkar ta väldigt illa upp av min blogg, om du är trött på mig finns det en väldigt enkel lösning och det är att skippa mig i flödet. Gör mer av det som får dig att må bra och mindre av det som gör dig upprörd! Hoppas du får en fortsatt fin sommar – kram!

    5. G

      Wow. Måste vara något allvarligt fel på dig om du är trött på någon men fortsätter läsa personens blogg. Really?

×

Hugo Rosas

Hugo Rosas driver en av Sveriges största träningsbloggar inom Crossfit. Hugo har deltagit och vunnit flertalet tävlingar under sin Crossfitkarriär. Hugo Rosas är förutom crossfitatlet även författare, entreprenör och tvåbarnspappa till döttrarna Molly och Leonore.

För kontakt gällande samarbeten och annonsering, maila rosas.kvissberg@gmail.com.