Träning & kost

Så käkar du bra på semestern

Ett ämne ni ville att jag skulle ta upp är mat på semestern, som vad man ska tänka på om man käkar buffé eller andra strategiska tips för kosten på semestern.

Först och främst – drick vatten. När det är riktgt varm blir man lätt sugen på en kall bärs eller iskall läsk. Och visst får man ta en å annan sån men jag råder alla att ha med sig vatten så man håller sig relativt återfuktad hela dagen. Upplever också att om man håller vätskenivån under dagen äter man överlag mindre.

Sen känner iaf jag att man blir mindre hungrig av värmen på sommaren så om man känner likadant – ta vara på den känslan. Men när det gäller bufféer är det egentligen väldigt enkelt att äta bra just eftersom du kan ta mycket av det bra så du blir mätt ändå. Välj grönt som bas och gå loss på salladerna, sen se till att du har bra med kött eller annan proteinkälla. Välj mindre av pasta/ris/potatis och välj helt bort friterat käk. Ta gärna om av grönsakerna och köttet om du inte blir mätt på första rundan. Är du sugen på efterrätt brukar det finnas färsk frukt så välj främst den men Vafan, unna dig en glass om du är sugen – det är ju semester trots allt.

Egentligen finns det väl två ’bovar’ som jag ser det och det är glass och alkohol. Om man sänker några bärs eller glas rosé varje kväll kommer det synas på vågen mot hösten. Likaså om man kör all in på glass flera ggr om dagen. Välj antingen glass eller bärs kanske. Eller kör inte glass varje dag utan när du är riktigt sugen.

Men som sagt, lev lite under sommaren för all del. Försök få in träning och var aktiv så kan du med fördel njuta av det goda också =)

Kommentarer

  1. Hanna

    Är också träningsnarkoman och tränar iaf varannan dag på semestern med, men det här inlägget gav mig bara ångest. ”Ofta känner en sig mindre hungrig på sommaren, ta vara på den känslan” va??? Hej ätstörningar.

    1. Hugo Rosas
      Hugo Rosas

      Trist att det gav dig ångest, det var inte syftet med inlägget =/ ang ”ta vara på den känslan” menar jag såklart inte att man inte ska äta men upplever själv att man inte är lika hungrig när det är varmt så man ska anpassa maten efter hungerskänslan – ibland känner jag att i alla fall jag lassar på käk av ren vana och inte efter min faktiska hunger

  2. Sandra

    Mycket intressant och bra inlägg! Som du säger måste man tänka på sitt kaloriintag under sommarmånaderna, går fort att överskrida. 😃

    1. Sarah

      Vilken tråkmåns när vintern kommer vill inte jag sitta och minnas hur jag käkade salladsblad och drack vatten som en liten kanin. Pasta och vin, efterrätter glass i mängder det är semester.

×

Hugo Rosas

Hugo Rosas driver en av Sveriges största träningsbloggar inom Crossfit. Hugo har deltagit och vunnit flertalet tävlingar under sin Crossfitkarriär. Hugo Rosas är förutom crossfitatlet även författare, entreprenör och tvåbarnspappa till döttrarna Molly och Leonore.

För kontakt gällande samarbeten och annonsering, maila rosas.kvissberg@gmail.com.