Träning & kost

När man inte får resultaten

Hej Hugo
Jag behöver ett råd.
Jag fick barn för 16 månader sen. Jag tränade styrketräning innan, under och nu efter graviditeten. Jag har fått tillbaka styrkan, är t om starkare nu. Ex gör 2 marklyft på 100kg osv. Jag är 174cm och väger 67kg. Jag äter ca 120g protein/dag o ca 2500 kalorier/dag. Mitt problem är att jag inte får se utseendemässiga resultaten som jag vill ha. Jag märker bara resultat på styrkan. Jag kör 4-5 pass i v. 2 ben, 2 rygg, 1 bröst/axlar. Vad är mitt problem? Det borde funka. Vad ska jag göra/ändra enligt dig?

Först och främst, grymt jobbat med att komma igång så pass med träningen efter så kort tid. Du verkar målmedveten och ha ordentlig styrka sedan tidigare.

Din fråga är lite knepigt ställd eftersom du inte skriver ut vad dina utseendemässiga resultat är – det är ju lätt att anta att du menar att du vill minska det synliga kroppsfettet eftersom du som frågar är kvinna och uppger dina mått (se där, jag har lite analys ändå). Det kan ju vara så att du vill ha mer synliga muskler istället? På nåt sätt känns det dock som att det är viktminskning du menar när du skriver utseendemässiga resultat och då finns det två solklara lösningar på ditt problem.
1. Minska kaloriintaget 2. Lägg till cardio
2500 kalorier är ingen enorm mängd men en kvinna behöver ungefär 2000 per dag för att gå runt energimässigt. Om du lägger till träningen går det självklart att käka mer men då kan du inte heller räkna med att gå ner i vikt – kroppen behöver ett litet kaloriunderskott för att släppa ifrån sig fettet. Testa att minska ner kalorierna ungefär 500 så borde det röra sig lite neråt om du i kombination med det också lägger in cardio till din styrketräning. Antingen genom att köra 1-2 rena cardiopass i veckan eller att köra typ 20 min innan/efter dina vanliga träningspass. Kör intervallträning så du får upp pulsen ordentligt. Du kan också testa att variera träningen, det låter på ditt upplägg som att du kör traditionell styrketräning där du fokuserar på en muskelgrupp per pass och då lyfter skrot. Lägg till högintensiv träning där du får in konditionen samtidigt som du kör styrka – typ crossfit, cirkelträning, boxning eller liknande.

Sen vill jag dock poängtera att om du är 174 lång och väger 67 kg och kan lyfta 100 kg i mark är det inget fel på dina resultat och du har inget behov av att gå ner i vikt egentligen, försök fokusera på vad din kropp kan göra istället och vilken stark mamma du är istället för att tänka på om du är tillräckligt rippad  =)

 

Kommentarer

  1. Malin

    Tack Hugo för ditt klockrena svar. Det uppskattas. Jag glömde dock skriva att jag vill bygga mer muskler nåt år till o sen deffa ner mig. Jag har svårt att bygga ben och rumpa 🤔

    Tack igen 👌

×

Hugo Rosas

Hugo Rosas driver en av Sveriges största träningsbloggar inom Crossfit. Hugo har deltagit och vunnit flertalet tävlingar under sin Crossfitkarriär. Hugo Rosas är förutom crossfitatlet även författare, entreprenör och tvåbarnspappa till döttrarna Molly och Leonore.

För kontakt gällande samarbeten och annonsering, maila rosas.kvissberg@gmail.com.