AllmäntCrossfit

Morgonryck och PT utbildning

Rycken har nog aldrig känts så bra som dom gör nu. Jag känner att jag fått en helt annan kontroll på stångens bana och istället för att stöta upp stången med höften som jag alltid gjort så ”hoppar” jag upp stången mer nu. När man drar upp stången och sedan stöter den med höften så blir resultatet att stången åker bort från kroppen och man måste ”jaga” stången för att fånga den. Det funkar att göra så upp till en viss vikt men när man sedan kommer upp på lite högre vikter så bli resultatet att man failar. Ni har säkert hört att man ska ha stången så nära kroppen som möjligt när man lyfter, det är enklare sagt än gjort. Nu äntligen börjar jag känna stångens bana lite grann och direkt resulterade det i ett PR.

Detta är nog ett av mina lättaste PR. Det kändes som jag hade kunnat haft några kilo till på stången utan att ha blivit påverkad. Det där är dock från dag till dag =)

I crossfit är ryck eller snatch som det heter på engelska ett av lyftmomenten. Sedan finns det styrkeryck även kallat powersnatch som betyder att du inte behöver gå under 90 grader när du fångar stången. Powersnatch är väldigt bra att börja med då ett fullt ryck kräver mycket mer rörlighet. Sedan när det är ryck i workouts så gör man nästan alltid power snatch då det dels är lättare vikter i ”woddar” och PS går mycket fortare.

En annan sak: är att det är klart att jag ska utbilda mig till personlig tränare efter sommaren och jag gör utbildningen hos Eleiko som anses ha den absolut bästa PT- skolan på marknaden. Den 9e oktober för att vara exakt, sedan skall jag ta lite andra utbildningar under sommaren för att bli så komplett som möjligt. Med andra ord kommer jag börja ta emot klienter i slutet på oktober.

Eftersom jag har mina prylar så kommer jag inte ta in hur många klienter som helst. Jag kommer nog ha ett tiotal personer som jag istället väljer att lägga ett stort engagemang och fokus på. Under veckorna/månaderna man kör hos mig tänkte jag även att det ingår träningskläder och kosttillskott. Kläderna får man självklart behålla efteråt.

Jag kommer till 100% köra funktionell träning och crossfitinspirerat, allt anpassat efter klientens behov. Så är man intresserad av att dra i maskiner finns det nog andra PT’s som är bättre lämpade.

Skulle du vilja kör tillsammans med mig? Dra då gärna ett mail till mig och berätta om dig själv, din bakgrund och varför vi skall köra ihop.  Hugo@myshowroom.se

Kommentarer

  1. Helena

    Hej,
    Vilka PT-utbildningar har du jämfört? Jag funderar själv på mf Gruppens utbildning här I Stockholm då jag hört mycket got om den. Eliko är första gången jag hör talas om. Hur har du jämfört och bedömt?

  2. Sara

    Anette: träna när du känner dig bra helt enkelt. Jag brukar ha en frisk dag innan jag börjar igen.. Lyssna på kroppen. Träna aldrig när du känner dig sjuk. Lite snor eller så går bra men så fort man känner sig dålig så är det vila som gäller!

  3. Gustaf

    En stor eloge till dig att du väljer Eleikos utbildning. Jag vet inte om du betalar för den men jag vet att du lätt skulle kunna få sponsring på någon av de sämre skolorna genom att göra reklam osv. Mycket bra val och du höjde dig själv i mina ögon något enormt nu!

    Finns för många låtsas-PTs som går en kurs på två veckor och sen tror dom är fullärda.

    1. Hugo Rosas
      Hugo Rosas

      Gustaf: Självklart betalar jag och förslag från andra PT skolor har jag fått, dock har ingen känts rätt för mig. Eleikos känns som handen i handsken och dom jag känner som gjort den tycker att den har varit överlägsen.

      Ha det bra!

  4. Anette

    Hej
    Jag har en fråga angående träning och sjukdom.

    I torsdags när jag körde crosstrainer så kände jag att det var något som var konstig med kroppen. Jag hade lite ont i kroppen, men trodde det var träningsvärk. Under helgen fick jag feber. Jag är inte förkyld, känner mig pigg i övrigt förutom lite hosta.I dag ligger febern runt 37,5. Helgens feber var uppe i 39..
    När kan man börja träna när man haft feber? Ska man gå iväg och känna efter eller ska man ha absolut vila i flera dagar?
    Jag är absolut ingen som tränar på elitnivå utan tränar lite flås och lite styrka. Vad är bäst och vad rekommenderar du?
    Jag är rädd att om jag börjar träna för tidigt, att det ska bli annat och det är inte värt risken. Jag tränar 3 ggr i veckan.
    Hur tänker du och hur ser du på detta med träningen då?

×

Hugo Rosas

Hugo Rosas driver en av Sveriges största träningsbloggar inom Crossfit. Hugo har deltagit och vunnit flertalet tävlingar under sin Crossfitkarriär. Hugo Rosas är förutom crossfitatlet även författare, entreprenör och tvåbarnspappa till döttrarna Molly och Leonore.

För kontakt gällande samarbeten och annonsering, maila rosas.kvissberg@gmail.com.