Clean Drink

Köphysteri

(I inlägget förekommer reklam för Clean Drink)

Tror få har missat att det är black friday imorgon. Black friday har ju utökats till en hel black week och jag tror inte jag är den enda som bombats av erbjudanden i mailen. Nu kanske det framstår som hyckleri med tanke på att jag till stor del jobbar med att lyfta varumärken och uppmuntra till konsumtion men just black friday får det att krypa lite i mig.

Främst för att jag också blir lockad och faller för det. Mitt psyke är inte så annorlunda från dom flesta andras – man går igång på erbjudanden. En bra deal är en bra deal och vem vill inte göra en sån? Så det börjar ju rycka i min köptumme när jag scrollar mobilen också. Jag kan förstå konceptet black friday och se det som positivt för dom som kanske inte har så mycket att röra sig med annars. Det blir ett bra tillfälle att köpa sånt man ändå tänkt köpa till ett billigare pris och är väl perfekt såhär innan jul att kunna ”fynda” julklappar. Men känns som att det går lite för långt när man breddar det till en hel vecka och sen direkt efter kommer cyber monday och ja, det bara utökas i en sinnessjuk fart. Lätt att bli köpblind och kanske klicka hem sånt man inte alls tänkt köpa och då blir det dyrt ändå. Märkt att en del företag dessutom kör typ samma deals som annars eller kör gamla reaprylar som kommer ut ”unikt” på black friday så då börjar man ju fundera på hur bra deals man faktiskt gör.

Jag har inget moraliserande över dom som väljer att go crazy när det är bra reor, jag är inte bättre själv. Och jag jobbar ju med konsumtion både i min roll som influencer och med mitt företag. Jag vill ju att företag ska köpa annonsplats hos mig och det gör dom för att folk ska köpa det jag lyfter. Och i mitt företag vill jag ju såklart att folk ska köpa vår produkt. Vi har dock valt en lite annan approach när det kommer till just black friday – vi har höjt priset till det dubbla på Clean hos våra återförsäljare online. Bara under morgondagen men det är ett statement mot den allmänna konsumtionshetsen. Om man ändå vill beställa Clean till det dubbla priset kommer vi skänka hela överskottet till välgörenhet för att rädda Östersjön så vi kan ha cleana hav. Vi skiter i black friday och kör green friday helt enkelt.

Hur känner ni själva för black friday? Kommer ni shoppa loss? 

Kommentarer

  1. Linnéa Johansson

    Dubbelmoral. Det enda du och din familj gör i princip alla andra dagar av året är att överkonsumera. Resor, renovering, nya kläder, nya leksaker, ny elektronik, nya möbler etc. Nytt, nytt, nytt. Sen när har du brytt dig om överkonsumption förutom under BF? Har du någonsin avstått, eller köpt något begagnat/second hand?

  2. Olivia

    Bästa initiativet! Har själv aktivt försökt undvika Black Friday, men igår va jag verkligen tvungen att köpa kuvert och pennor, så fick jag det till 30% och när jag uttryckte min besvikelse inför kassörskan måste hon trott jag va knäpp haha!

  3. Anonym

    Bra att du tar upp det men du glömmer nämna själva problemet med black friday. Det är ju naturen som tar skada! Om 50 år kanske vi inte ens kommer kunna andas på den här planeten, och då hjälper inte våra skor vi köpte på 50%.

  4. Therese

    Bra initiativ!
    Yes jag har fyndat idag, en kofta för 100kr på Cubus. Haha.
    Scrollar lite efter julklappar till barnen, men inte klickat hem något än och tycker mest att alla Mail som trillar in hela tiden är jobbiga. Samma visa varje dag. Är ju kanon om man kan fynda något man ändå behöver köpa till ett billigare pris, men annars är jag mest trött på alla ”deals” överallt just nu. 😴

  5. Tina

    Jäklar (ursäkta uttrycket) vad du växt den senaste tiden. Företaget , dig själv som man får bilden av , bloggen …. du låter som ett proffs! 😊

×

Hugo Rosas

Hugo Rosas driver en av Sveriges största träningsbloggar inom Crossfit. Hugo har deltagit och vunnit flertalet tävlingar under sin Crossfitkarriär. Hugo Rosas är förutom crossfitatlet även författare, entreprenör och tvåbarnspappa till döttrarna Molly och Leonore.

För kontakt gällande samarbeten och annonsering, maila rosas.kvissberg@gmail.com.