Uncategorized

Har haft fullt upp idag

Därav dåligt uppdaterande. Bla med att slå en bolljävel i rätt riktning.

Golf, vilken sport. Så roligt. Jag fick 38 poäng på årets första runda, det är jag nöjd med. Framförallt att jag bara streckade ett hål.

Sommarens absolut största mål är att jag ska sänka mig till 15 😂😂. Tråkigt fast man blir i saker.

Kommentarer

    1. Jessica

      Finns hur mycket som helst där man kan gå hårt på rumpan. Kolla youtube. Sök på ”butt workout” exempelvis. Kör lätta vikter i början så du lär dig övningen ordentligt.

      1. e

        Ser många på gymmet som kör rumpövningar utan vikter eller i cable crossen men känns ju som evighetsövningar. Rumpmuskeln kommer ju knappast växa av de där övningarna med så lite motstånd tänker jag? Det krävs ju mer belastning än man klarar av och progressiv ökning tänker jag

    2. e

      Är inte Hugo men ger dig ett svar ändå. Lyssnade nyligen på Styrkelabbets podd om rumpträning! Den enda övningen som isolerat och främst tränar rumpan är hip thrusts, (googla om du inte vet vad det är:)) Andra övningar involverar i viss mån rumpan men det är mer en muskelgrupp av fler som tränas i övningarna, tex knäböj tränar egentligen främst ben osv.

  1. Prisonbesuty

    Hej Hugo!
    Hoppas allt är bra med dig och familjen, jag har äntligen kommit igång med gymträning (får gratis tillträde till gym där jag arbetstränar och därför finns ingen utbildad personal) men känner hur jävla rookie jag är på det. Kan inte du sätta ihop ett inlägg för oss som är mega-nybörjare? Jag går ut occ gör 1-1,5h timme varje dag och yogar ~30 minuter varje morgon och tänker att jag ska lägga på två styrkepass till att börja med.

    Men jag har så mycket frågor, som dessutom känns så jävla dumma för de är så grundläggande, typ:
    – Bör man äta direkt innan eller efter?
    – Hur många repitioner? (Jag har kört 3×15)
    – Jag har valt att börja med maskiner men hur ska jag veta hur tungt det ska va, ska det va så man knappt orkar sista repetionerna?
    – Iom att jag bara kör två ggr än så länge, kan jag köra igenom hela kroppen då?
    – Hur mycket uppvärmning krävs, typ gåband, crossfit och roddmaskin.
    – Är det bättre att försöka lära sig fria vikter?
    – Det finns ingen maskin för endast mage, vad är bästa sättet att träna den?
    – Bör man stretcha efteråt?
    – Det finns en maskin som jag sett på alla gym jag varit på, typ en stor med fyra olika avdelningar där man på olika sätt tränar armar (tror jag). Som att man drar ett rep med vikter upp och ner, hur ska jag veta hur jag ska hålla armarna?
    – Ska man tänka på något speciellt sätt, kommer ihåg när jag läste hos Paula om arr få kontakt med magmusklerna, vad betyder det? I yogan ska man ju fokusera på den muskel en ska använda för att inte göra fel, är det samma sak på gymmet?
    – Hur länge ska man vila emellan varje set? (Jag tror jag använder ordet set rätt, menar hur länge mellan varje 15-gång)
    – Bör man äta proteinpulver även om man bara tränar styrketräning två gånger och är isf det billigaste automatiskt sämre?
    – Är det viktigt att få i sig mat närainpå träningen?

    Förstår om det blev för mycket frågor hehe, jag har bara tränat med pojkvänner innan och hsr därför inte behövt bry mig om såna frågor. Annars är väl sammanfattningen av alla frågor: vad ska man tänka på som nybörjare??

    Nu ska jag ut och gå på min 324 drogfri dag :). Kram ❤️

×

Hugo Rosas

Hugo Rosas driver en av Sveriges största träningsbloggar inom Crossfit. Hugo har deltagit och vunnit flertalet tävlingar under sin Crossfitkarriär. Hugo Rosas är förutom crossfitatlet även författare, entreprenör och tvåbarnspappa till döttrarna Molly och Leonore.

För kontakt gällande samarbeten och annonsering, maila rosas.kvissberg@gmail.com.