Träning & kost

Hälsotänk i jul

Är du en av dom som tänker att ditt nyårslöfte för 2018 ska vara att börja träna och ”bli nyttig”? Tänk om och tänk att du har 9 dagar kvar på 2017 att göra det bästa av. Det är aldrig försent att börja och skjut inte upp till imorgon det du kan göra idag. Dessutom kommer du ligga lite före alla dom andra som kommer invadera gymmet i början av januari.

Såhär tänker jag kring träning och mat under julhelgen:

  • Håll dig aktiv även under ledigheten. Det behöver inte vara att du går till gymmet och kör utan få in aktiviteten i julfirandet. Erbjud dig att gå ut och leka med barnen (och slipp hjälpa till med disken/matlagning/städningen hehe) och lek aktivt. Åk pulka om det finns snö. Ta med en fotboll och kör en match ihop. Gå ut på en lång promenad med barnvagnen. Lek bootcamp med barnen. Du får träning och du tröttar dessutom ut dom så dom lugnar ner sig lite inomhus sen. Tänk innovativt – erbjud dig att vara tomte och ta en extra löprunda med tomteskägget när du gått för att ”köpa tidningen”.
  • Välj dina favoriter på julbordet. Vi äter alltid sjukt mycket på jul och ofta tar man även av det man kanske inte vill ha egentligen, utav bara farten. Älskar du julskinka och sill? Då kanske du inte behöver ta lika mycket Janssons eller gröt. Njut av det du gillar allra mest men tryck inte i dig helt besinningslöst. Det här är svårt för min del, jag äter ofta utan att ens tänka på det förrän jag plötsligt har ont i magen och inte kan böja mig ner längre.
  • Ät mycket ägg. Ägg är alltid bra. Mycket protein som mättar.
  • Begränsa godiset. Som ni hört i podden går det ju inte att ha en godisskål framme i vårt hem. Den försvinner på en gång, jag kan inte bara ta en eller två bitar. Jag tar hela skålen. Många har ju choklad och godisbord som står framme typ överallt under hela julhelgen. Då blir det lätt att man tar några bitar för mycket. Ställ fram godiset vid specifika stunder bara, när ni alla slår er ner för kaffe eller julklappsspelet. Resten av tiden kan godiset gott ligga i ett skåp och vänta.
  • Skit i drickat. Det finns flera anledningar till att skippa alkoholen under julen. Det är en riktig kaloribomb, det försämrar återhämtningen och barnen märker att du dricker. Om du vill småträna under julen är det en väldigt bra idé att tacka nej till snaps och julöl, du får inte ut lika mycket av träningen dagen efter du dricker. Och julen är ju främst barnens högtid så håll igen under helgen. Julmust är dessutom godare (välj light för att skippa sockret).

Viktigast av allt: Lägg inte för mycket fokus på att vara nyttig men gå inte loss totalt i jul. Passa på att njuta men gör det inte i den grad att du vaknar med ångest och magknip i mellandagarna.

Ni kan också göra som jag gjorde förra året och köra roddmaskin bredvid Kalle Anka. Inte skituppskattat dock.

Kommentarer

×

Hugo Rosas

Hugo Rosas driver en av Sveriges största träningsbloggar inom Crossfit. Hugo har deltagit och vunnit flertalet tävlingar under sin Crossfitkarriär. Hugo Rosas är förutom crossfitatlet även författare, entreprenör och tvåbarnspappa till döttrarna Molly och Leonore.

För kontakt gällande samarbeten och annonsering, maila rosas.kvissberg@gmail.com.