AllmäntCrossfitFamiljelivTräning & kost

Dagen som blev bättre

Ny telefon är kirrad, jag har lekt med min dotter och jag har hunnit med att träna 2 gånger.

Första passet var en löprunda med lite smått och gott och andra passet var rent flås pass. Det var 3 olika woddar med 3 minuter vila mellan varje wod. I crossfit snackar vi ofta om ”woddar” eller dagens ”wod” som står för ”workout of the day”. En ”wod” kan se ut på många olika sätt och den är alltid på tid. För egen del gillar jag mest när man skall göra ett visst antal övningar och repetitioner på tid, det blir lättare för mig att arbeta när jag kan se målet. Om det inte finns en mållinje så kan det vara en så kallas ”amrap” på tid. Vilket betyder att jag tex skall arbeta i 12 minuter och under dom här 12 minuter skall jag hinna med så många varv som möjligt. Lite svårare att planera eftersom man absolut inte vill dö innan 12 minuter har gått och går man ut för hårt så blir det ett helvete.

Ett misstag som många gör är att gå ”all out” från start och sedan möta den berömda väggen innan man är klar. Det är så vidrigt när man står där och flåsar som överhettad hund, krafterna är slut och det är massor kvar att göra. Tiden går alltid fort men av någon konstig anledning så går minuterna jävligt sakta när man är trött.

Ett bra tankesätt att kliva in i en wod med är att alltid tänka att repetitionerna skall se likadana ut från början till slut.

Jag strävar alltid efter att mina repetitioner skall se likadana ut. Går jag då ut för hårt så kommer knappast repetitionerna i slutet se ut som repetitionerna i början. Det gäller alltså att hitta sitt tempo och det är inte så lätt som det låter. Jag jobbar ständigt på att hitta mitt tempo.

Här är en enkel, flåsig och kanske lite rolig wod som ni kan testa:

For time:
1 varv: 10 air squat + 10 burpee boxjump
2 varv: 8 air squat + 8 burpee boxjump
3 varv: 6 air squat + 6 burpee boxjump
4 varv: 4 air squat + 4 burpee boxjump
5 varv: 2 air squat + 2 burpee boxjump

Berätta gärna hur det gick!!

Alltid efter träning: Bolt hardcore

Alltid under träning: Reebok Nanos, dom rekommenderar jag till alla som tränar. En riktigt stabil träningsdojja med platt sula för bättre stöd.

Efter mitt pass åkte jag och träffade upp den här snyggingen och hennes mamma:

/Good day

Kommentarer

  1. Madde

    Provade en av dina woddar för första gången och jag säger bara fy fan! Värmde upp med 10 minuters löpning och tänkte att den här wodden blir en lätt match men där fick jag så jag teg. Är död i benen nu men det känns gött! Vill ha fler såna här enkla, gärna som man kan göra utan redskap så att man kan vara utomhus! Tack Hugo =) Hoppas du får en grym dag!

×

Hugo Rosas

Hugo Rosas driver en av Sveriges största träningsbloggar inom Crossfit. Hugo har deltagit och vunnit flertalet tävlingar under sin Crossfitkarriär. Hugo Rosas är förutom crossfitatlet även författare, entreprenör och tvåbarnspappa till döttrarna Molly och Leonore.

För kontakt gällande samarbeten och annonsering, maila rosas.kvissberg@gmail.com.