FamiljelivTankarTräning & kost

Att skapa rörelseglädje

Att Molly självmant ville följa med mig och springa imorse fick igång min tankeverksamhet. Jag känner mycket kring det hela, att jag är stolt över Mollys pannben, imponerad över hennes vilja, rörd över att hon vill följa med mig i det jag gör och så en sak som känns nästan lite extra bra; jag har lyckats! Eller vi kanske är ett bättre sätt att uttrycka det på. Vi har verkligen lyckats skapa ett intresse av och glädje när det kommer till rörelse hos Molly och det är en stor seger!

Jag tror på talesättet ”barn gör inte som du säger, barn gör som du gör”, genom att vara bra förebilder när det kommer till träning hoppas jag på att barnen tar efter. Istället för att säga ”ut och lek i trädgården” hänger vi ute i trädgården hela familjen och kör burpees på altanen, hoppar studsmatta eller kutar några varv. Jag tänker också att både jag och Paula visar upp en bild av hur viktigt och kul det är att träna genom att vi båda tar oss tid att dra iväg på kvällarna och alltid gör det på ett sätt som att det är något kul vi drar till – inte ett tråkigt måste. Sen så har ju båda barnen i princip vuxit upp på olika träningslokaler. Molly hängde med på thaiboxning och Leo på crossfit. Dom har hela tiden varit i närheten och vi har kunnat få med dom i träningen sedan tidigt. Det tror jag skapar en naturlig ingång till just rörelse.

Träning är viktigt i vår familj. Vi pratar inte om vikt eller att man ska träna för att vara smal utan att träna är roligt, gör att kroppen mår bra och att man blir stark. Vi gillar att tävla, brottas på golvet och springa ikapp. Jag tror mycket ligger i att både jag och Paula kan vara rätt barnsliga och vara med i leken på ett annat sätt än kanske föräldrar i 40-årsåldern är. När det kommer till träning kommer jag alltid stötta barnen vad dom än vill syssla med, jag kan glatt punga ut med årsavgifter och utrustning så länge dom har roligt och rör på sig. Då står jag gärna på sidan och tittar och hejar på. Och så länge Molly vill ta en springtur med mig kommer jag haka på, hur gammal jag än blir. Snart kommer hon säkert varva mig men då är jag glad över att få vara med ändå =)

Hur resonerar ni när det kommer till rörelse och barn?

Kommentarer

  1. Olivia

    Jag tycker inte det är någonting som man behöver tänka på, utan det kommer helt naturligt för barnen att röra på sig. Bara vi vuxna tar bort andra distraktioner såsom tv:n, paddan, filmer osv. så löser barnen det själva. Jag är starkt emot att allt nuförtiden ska vara så uppstyrt och organiserat. Bara man ger dem space så kommer fantasin.

  2. Marita

    Ha ha! Dock lite kul att man är lastgammal som förälder när man är i 40-års åldern. 😆 Jag är 41 nu och tränar mer än jag någonsin gjort, löptränar, styrketräning och Soma move. Jag säger också till mina barn att jag tränar för att bli stark och för att kroppen ska hålla, inte för att bli smal.
    Dock så är det lättare att motivera en 6-åring än en trött tonåring, där hjälper det inte att vara en förebild 😋

  3. sara

    Vill bara rekommendera Lida vattenskidklubb för er nu när molly börjar bli större. Vet att ni hänger ganska mycket vid friluftsgården och bara några hundra meter bort ligger vattenskidklubben där du kan leka på wakeboard, molly kan lära sig åka vattenskidor/wakeboard åka tub och liknande. De har en vattenskidskola för barn på somrarna med vilket är mycket uppskattat.

  4. Linnéa

    Håller helt med dig! Man kan inte tvinga barn att tycka rörelse är roligt, det behöver de komma på själva 🙂
    Därför så bra att du och Paula är förebilder och visar att träning är något man ser fram emot och att det är som att leka !
    Grymt jobbat, älskar filmerna där du och Molly tränar ihop 🙂

  5. Sara

    Någon som kan hjälpa mig. När jag gick på löppbandet idag så märkte jag att detbörjade skaka i vaden. Det gjorde inte ont, utan kände hur det skakade i vaden. När jag pausade och stod still skakade det inte (och gjorde inte ont) så klev jag på löppbandet igen och kände skakningen i bara ena vaden. Avbrött träningen å tog crosstrainen och då gick det bra. Nu nåra h senare gör deg inte ont i vaden, skakar inte men upplever att jag är lite öm. Inte ytligt utom ”inuti” vaden.

×

Hugo Rosas

Hugo Rosas driver en av Sveriges största träningsbloggar inom Crossfit. Hugo har deltagit och vunnit flertalet tävlingar under sin Crossfitkarriär. Hugo Rosas är förutom crossfitatlet även författare, entreprenör och tvåbarnspappa till döttrarna Molly och Leonore.

För kontakt gällande samarbeten och annonsering, maila rosas.kvissberg@gmail.com.