AllmäntCrossfit

Another day another training

Ca en månad kvar till Crossfit Games Regionals (EM) i Denmark Copenhagen. Ambitionen i vårt lag är att ta oss till Crossfit Games som är i LA i juli, men då måste vi komma topp 5 på Regionals i Köpenhamn. Det är tuff uppgift men absolut inte omöjlig.

Träningen just nu är hård och det är nästan lite depression som kommer krypandes mellan varven. Händerna går sönder och musklerna värker och är stela. I förrgår var en sån dag då jag drog mig för att ta tag i skivstången, allt kändes jobbigt och träningen gick åt helvete. Det kändes som jag vägde 200 kg och mina axlar vägrade samarbeta.

Med den träningen i bagaget bestämde jag mig för att ta en vilodag igår och den gjorde under. Idag känner jag mig pigg, glad och riktigt träningssugen. Händerna har läkt och jag är fit 4 fight igen.

Vilodagar är viktiga för oss alla. Om vi inte vilar hinner vi aldrig återhämta oss och våra kroppar kommer bli sjuka och skadade. Det bästa man kan göra under en vilodag är att hitta på något. Promenad, simtur, yoga etc. Det ökar syresättningen i kroppen, påskyndar återhämtningen och tar bort slagg och syra från musklerna.

Sedan fick jag en fråga om hur jag kom tillbaka till träningen efter Paulas graviditet.

Jag tittade mig själv i spegeln och insåg att sätter jag inte igång med träningen nu så kommer jag aldrig göra det.

Det var så sjukt jobbigt att komma tillbaka. Jag kommer ihåg hur grovt jag ångrade att jag hade tagit semester från träningen i några månader. Jag kände mig fet, tung och svag. Sakta men säkert kom jag tillbaka och började känna mig stark igen. Det gick inte snabbt men det gick och efter något år av hård träning var jag i hyfsad form igen.

Resultaten kommer inte på 1-2 månader. Man måste ha psyke och vägra ge upp, då kommer resultaten. Att orka vara där när man egentligen inte har någon motivation. Att ta den där löprundan på kvällen som man egentligen tänkte skita i. Att skita i den där chokladkakan på kvällen.

”If it hurts, run faster. It want stop hurting, but you’ll be done sooner”

Vet du inte vad du ska träna? Börja med crossfit. På crossfit Nordic har dom prova på pass varje söndag klockan 12. Norrtullsgatan 12, välkomna!

Kommentarer

  1. Evelina

    Håller med dig Hugo!
    Alla kan träna crossfit, för alla övningar går och skala 🙂
    Sen tränar du inte bara kroppen utan skallen också, hade aldrig pressat det där ”lilla extra” om jag inte kört cf- vilket också stärker självförtroende när man klarar saker man inte gjort tidigare.
    Tack för en inspirerande blogg huggson:)

  2. Sara

    Emelie: tänk så här att alla är nybörjare någongång. Det är en myt och en fel bild att alla som går till gymmet eller till boxen är vältränade. Alla är verkligen inte det. De flesta är som alla andra. Olika storlekar. Olika längd och olika kön. Det är bara att våga prova och jag lovar att det finns fler som är nybörjare och nervösa. Alla måste vi börja någonstans. Ingen skulle någonsin se ner på dig på gymmet eller boxen för att du har lite extra vikt. Ingen!

  3. Hugo Rosas
    Hugo Rosas

    Hej Emelie,

    Dom jag tränar med är på elitnivå. Jag förstår helt och hållet dina tankar men dom du ser på mina bilder utgör ungefär 3% av alla crossfitatleter i Sverige.

    På ”dagens pass” som är till för alla är åldern, vikten och kön helt olika. Det som är så bra med crossfit är att man kör helt och hållet efter sin egen förmåga.

    Det finns folk på passen som väger mer än 90 kg.

    Det handlar bara om att du måste våga ta dig till en box och prova på. Tänk på att du bara lever en gång! Ibland måste man ta det där jobbiga första steget.

    Hoppas att du provar!

  4. Emelie

    Hej Hugo!.:)
    Ok, du säger att crossfit är för alla ?.men hur många överviktiga människor ser vi på dina foto?. Alltså jag är sjukt nyfiken på att testa men väger ca 90 kg efter min graviditet och då drar jag mig för att söka mig till ett ställe som har crossfit men det är bara vältrande människor som kör..
    Förstår du hur jag tänker?.;)
    Hur ska jag som är tjock och har noll kondition fixa det?
    Så går mina tankat, dessvärre .

    Tack för en härlig läsning och framför allt motiverande blogg!

    Tack

  5. Småstadsliv

    För en total nybörjare. Vad har du för råd när det kommer till gym, jogga på promenadband är inristat i sten 🙂 Vad ska man börja med? Närmast träning jag kommit är att jag går överallt, dit jag ska. När jag orkar blir det även en promenad på kvällarna. Nu har Michelingubbens tvillingsyster skrivit in sig på gym. Till slut vågade jag själv ta steget efter att ha följt din och Paulas inspirerande bloggar 🙂 Två gånger i veckan blir en början. Förstår att det tar sin tid att komma in i rutiner och se resultat. Förväntar mig inte något mirakel efter fyra pass 😉

    Tack på förhand 🙂 Om du har tid med råd och input uppskattas det.

×

Hugo Rosas

Hugo Rosas driver en av Sveriges största träningsbloggar inom Crossfit. Hugo har deltagit och vunnit flertalet tävlingar under sin Crossfitkarriär. Hugo Rosas är förutom crossfitatlet även författare, entreprenör och tvåbarnspappa till döttrarna Molly och Leonore.

För kontakt gällande samarbeten och annonsering, maila rosas.kvissberg@gmail.com.