Träning & kost

6 tips för att hålla igång träningen under vintern

Det närmar sig jul och kvällsfika och tv-serier känns mer lockande än vardagsträning för dom flesta gissar jag på. När det är ljust och varmt ute är det överlag lättare att få till träningen än när det är kompakt mörker och kyla. Som träningsfreak vill jag dock uppmuntra till att fortsätta hålla igång under vintern men att du kanske justerar sättet du gör det på så att det inte blir lika motigt. Här kommer 6 tips från mig på hur du kan lägga upp det under vinterhalvåret.

  • Lek med barnen
    Slå två flugor i en smäll, kvalitetstid med ungarna samtidigt som du får motion. I Stockholmstrakten finns inte skitmycket snö än så länge men när den väl kommer, ta med barnen till pulkabacken och njut av att släpa dom i pulkan uppför backen mellan åken. Svinjobbigt och du kommer vilja skita i det efter 2 varv men kämpa på.
  • Skala ner 
    Acceptera att du kanske inte har lika mycket energi som under sommarhalvåret (eller sommarkvarten hehe) och kör mer lågintensiv träning om det känns mer överkomligt. Bättre att komma ut på en promenad än ingenting alls. Vardagsmotion som att välja trapporna eller att gå istället för att ta bilen/bussen kommer man alltid en bra bit på.
  • Träna när det är ljust ute 
    Tror dom flesta känner sig piggare och mer motiverade att träna när det är ljust (personligen gillar jag att vara uppe svintidigt i mörkret och träna också men jag är ju lite skadad också) så försök lägga träningen under dom få ljusa timmarna vi har. Att ta en löptur, promenad eller gå till gymmet under lunchen är ett vinnande koncept.
  • Unna dig själv 
    Vill du hålla igång den ”vanliga” träningen på ex. gymmet men känner att orken och motivationen släpar efter? Då kan det vara läge att lägga lite extra resurser på att göra det kul och utvecklande. Om du vart sugen på PT ett tag kan det vara en bra investering att köra några timmar nu. Under våren och sommaren har man oftast mer go i sig själv så passa på nu när mörkret suger musten ur dig. Om du får extra träningsglädje av schysta träningskläder är det en bra idé också. Antingen att önska i julklapp eller att shoppa under mellandagsrean.
  • Testa något nytt 
    Att ta en löptur eller att gå till gymmet ”som du alltid brukar” kanske behöver en uppgradering så du får ny energi.  Kör igång med något nytt du inte testat förut, typ boxning, brottning, dans, yoga eller vad det nu kan vara. Vänta inte till januari för en ”nystart” utan kör igång NU vetja. Finns ju tjänster i Stockholmsområdet i alla fall där man kan träna på massa olika ställen för en månadskostnad, Bruce och FitnessCollection är två jag hört talas om. Klättra ena dagen, boxas en annan och simma en tredje.
  • Ner i plurret 
    På tal om att simma så är det ju sjukt nice när det är kallt och ruggigt ute. Dra några längder och sen värma sig i bastun eller bubbelpoolen om det finns på anläggningen. Gå sen ut i kylan nymotionerad, ren och ångande varm.

 

Kommentarer

  1. Sara

    Jag tycker det är värre med att försöka hålla igång träningen på sommaren. Gillar inte när man blir sådär varm så man håller på att tuppa av och huvudet känns som det ska sprängas. Löpning är underbart under vinterhalvåret

  2. Mari

    Jag och en kompis har precis anmält oss till vår första crossfittävling. En nybörjartävling i maj. Det gör definitivt att jag håller motivationen uppe nu i vinter. Är så taggad! Såg dessutom att Clean är en sponsor. Tack för en bra blogg. 🙂

×

Hugo Rosas

Hugo Rosas driver en av Sveriges största träningsbloggar inom Crossfit. Hugo har deltagit och vunnit flertalet tävlingar under sin Crossfitkarriär. Hugo Rosas är förutom crossfitatlet även författare, entreprenör och tvåbarnspappa till döttrarna Molly och Leonore.

För kontakt gällande samarbeten och annonsering, maila rosas.kvissberg@gmail.com.