Mars 2015
AllmäntCrossfitFamiljelivTräning & kost

Snabbt, nyttigt, enkelt och jävligt gott

Två sötpotatisar. Skala och skär i skivor
Två röda lökar
Några vitlökar
En stor broccoli
Morötter

Blanda allt i en form, strö över flingsalt och häll på olivolja. In i 220 grader i 25 minuter.

Lövbiff. Stek i 30 sek på varje sida. Woalla:

Kommentera

AllmäntFamiljeliv

En film om dagen är bra för magen

Kommentera

  1. Sarah

    SÅ undebar och SÅ söt video! Jag instämmer fullständigt i att 1 video/dag är bra för magen. Som sagt, anledningen till jag besöker den här bloggen dagligen är eran underbara Molly =)

  2. Emelie

    Alltså när man ser hur charmig o gullig hon är vill man ju bara få barn direkt, på studs! Ni ska verkligen vara stolta över er lilla tjej. Så härlig!!

AllmäntCrossfit

Time to get strong

Open är över och vårt lag har kvalat till Regionals (EM i Crossfit). Så sista helgen i maj kommer vi åka ner till Köpenhamn och fightas mot dom bästa lagen i Europa om 5 platser till Crossfit Games (VM i crossfit). Kul och ett stort grattis till oss!

Ett lag består av 3 tjejer och 3 killar. Som lag tävlar man egentligen på samma sätt som när man kör individuellt, skillnaden är att i en lagtävling så skall laget ta sig igenom wodden tillsammans och därför behövs taktik och en bra strategi.

Eftersom vårt mål är att ta oss till Games så börjar allvaret nu. Det kommer bli många hårda månader framöver men det kommer bli kul.

Imorse körde jag detta och det var jättejobbigt ska ni veta. Vill ni veta hur jobbigt så kan ni prova detta själva, det går självklart att skala övingarna:

12-9-6-3
Squat Cleans @ 61kg
Burpee Box jump
Rest 5 min
Then
21-15-9
Push jerk @ 35kg
Toes to bar
Rest 5 min
Then
40 ohs @ 35kg , 20 m hanstand walk, 30 ohs, 15 m handstand walk, 20 ohs, 10 m handstand walk
Rest 5 min
Then
1 mile run

Mitt sällskap: Jenny som kom 1a i Europa i klassen master damer och Simon som kom på 40e plats i Europa. Halvvasst sällskap med andra ord.

Kommentera

AllmäntFamiljeliv

Dansvideo

Äntligen börjar Molly få koll på sina burpees också!!

Kommentera

  1. Sarah

    Till P: Jag har alltid haft en föreställning om att livet blir svårare med barn. Inte alls tråkigt 🙂 Tycker dessa videos ger så underbar bild av hur det är att ha barn, och hur kul man faktisk kan ha – trots att man har fått barn. Stämmer inte alls överens med den uppfattningen jag har fått från diverse böcker, tidningar och forums.

  2. Sarah

    SÅ sköna! Ni är så jävla bra föräldrar, beundrar det så fruktansvärt mycket. Längtar efter en liten jag med när jag ser era videos – Man kan faktisk ha kul trots man har barn! Det är precis den bilden ni ger.

    Älskar videos med Molly! Anledningen till jag följer din blogg så slavisk! 🙂

Visa alla 10 kommentarer
AllmäntCrossfitFamiljeliv

Helgen

Någon mer än jag och Molly om var överkörda i morse?. Inte ens Molly var vaken när klockan ringde, det här med sommartid hade kunnat vänta några dagar.

Helgen har varit bra. Sista workouten gjordes i lördags och efter det var det fest kan man säga.

Workouten såg ut såhär:
27 kcal rodd/ 27 Thrusters (43/35kg)
21 kcal rodd/ 21 Thrusters (43/35kg)
15 kcal rodd/ 15 Thrusters (43/35kg)
9 kcal rodd/ 9 Thrusters (43/35kg)

Det gick helt ok för mig och jag är nöjd med min tid som landade på 06:55. Det var en nära döden upplevelse och jag var inne i ett svart mörkt hål under hela workouten. Det enda jag hade i huvudet var att jag inte skulle släppa stången, vilket jag höll ganska bra. Jag släppte ner stången en gång under 15 varvet och andades i 3 sekunder innan jag gick på det igen.

Efteråt låg jag på golvet, tyckte synd om mig själv och undrade varför man utsätter sig för den här skiten. Sen går det ytterligare några minuter, smärtan är borta och glädjen kommer. Jag gjorde det, jag klarade det och jag fick en bra tid. Det är därför man håller på med crossfit, för att hela tiden utmana sig själv på ett sätt man inte trodde fanns.

Efter passet åkte jag till Mollys dans och visade hur saker ska gå till på ett dansgolv. Det var kul. Molly älskar att dansa, jag ska lägga upp en video lite senare när vi kör loss i vardagsrummet.

På kvällen var det sedan crossfitfest. Vi alla som var på plats har fokuserat på Crossfit Games Open i 5 veckor, så det var skönt för alla att släppa det och ta en shot. Jag befann mig i dimman en stund och var väl hemma vid 03 ish.

Söndag: Pizza, slow mode och film. Ibland behövs det. Jag tror jag tryckte i mig 7 snickersglassar också men det behöver vi inte gå in på här.

Nu: ska jag käka lunch med den där donnan:

Kommentera

AllmäntCrossfitTräning & kost

Mätning

Jag gjorde en ganska rolig grej idag. Jag gjorde en exakt mätning av fett i min kropp. Företaget som jag gjorde mätningen hos heter Fett flyt och använder sig av en metod som innebär att man dyker ner under vattnet och tömmer sina lungor på luft för att få en så exakt mätning som möjligt.

Resultatet:
Min fettprocent: 11,7 %
Vikt på fett i kroppen: 10 kg
Kroppsvikt: 89 kg
Längd: 184 cm
Ålder: 25

För mer info: http://www.fettflyt.se/

Kommentera

  1. Marie

    Hej Hugo!
    Grattis till finest priset, helt klart värd det!
    Jag undrar om du kan ge tips på träning och kost för en nybörjare på gym? Vill ta tag i träningen på riktigt nu men tycker det är jättesvårt med framförallt maten och vad för träning som är bra att börja med… Haha okej tycker allt är svårt helt enkelt. 😛
    Har du något bra att dela med dig av? 🙂

AllmäntCrossfitTräning & kost

Gör träningen roligare

Hitta en träningspartner:
Att träna själv kan vara lika roligt som att . Självklart finns det människor som tycker om det men majoriteten av oss är sociala varelser. Att hitta en partner att träna med gör mycket. Du kommer pressa dig lite mer för du vill väl inte torska mot polaren? Det jobbiga kommer bli betydligt lättare och roligare. När du själv vaknar och inte har någon motivation så har förhoppningsvis din träningspartner det och på så sätt skiter man aldrig i ett träningspass!

https://i0.wp.com/hugorosas.se/wp-content/uploads/2015/02/IMG_8590-1.jpg?ssl=1

Skaffa nya och snabba träningskläder:
Mår man bra så spelar man bra sa en gammal hockeykompis till mig som alltid käkade snickers i periodpausen. Lite så är det. Känner mig sig snygg & fräsch så mår man bra och kommer därför prestera bra inne på gymmet.

Träna det som är roligt till en början:
Det är inte skitsmart att dra ut och löpa intervaller det första man gör när man kommit igång med träningen. Har man tränat tidigare så finns det garanterat några gamla favoritpass. Börja med dom tills kroppen är igång och öka sedan träningsdosen och volymen steg för steg.

Ta mått varje vecka. Mät midja, armar, bröst och lår. Skriv upp!
När ni börjar träna så kommer det inte dröja länge innan ni märker resultat på måttbandet. Vågen är aldrig att lita på då vi människor fungerar olika. Vissa går inte ner 1g medan andra rasar i vikt. Allt har att göra med vätskebalans, muskler etc.

Ta bilder varje vecka. Vågen ljuger men mått och bilder gör det inte.
Ett bra exempel. Viktskillnad på bilderna är 2 kg. Inte riktigt så det ser ut:

https://i1.wp.com/hugorosas.se/wp-content/uploads/2015/03/IMG_8988-1.jpg?resize=771%2C771&ssl=1

Kommentera

  1. Jojjo

    Hej!
    Har följt Ninja warrior lite grann nu och undrar varför inte du ställer upp i de? Det verkar vara en perfekt tävling för dig att ställa upp i 🙂
    Sen vill jag ha lite tips på hur man ska komma igång med träning, har aldrig gått på gym innan, varken sprungit eller något hatar även känslan när de känns som man nästan ska spy.

    Kram

  2. Johanna

    Hej!
    Tänkte kolla om du kanske har lust att visa och ge lite tips på övningar/pass man kan göra hemma. Börjar bli lite tråkigt med samma sak om och om igen. Som ensamstående och student finns det inga pengar att lägga på gym osv, så det blir till att köra hemma.

×

Hugo Rosas

Hugo Rosas driver en av Sveriges största träningsbloggar inom Crossfit. Hugo har deltagit och vunnit flertalet tävlingar under sin Crossfitkarriär. Hugo Rosas är förutom crossfitatlet även författare, entreprenör och tvåbarnspappa till döttrarna Molly och Leonore.

För kontakt gällande samarbeten och annonsering, maila rosas.kvissberg@gmail.com.